Oamenii care nu sunt curiosi le considera prostii sau chestii superficiale. Oamenii carora le place prea mult sa se joace isi dau si ultimii bani pe ele. E vorba de gadgeturi, fanteziile inovatorilor, ale celor care fac „design“ tehnic. Nu e nevoie sa le blamam, ci doar sa le integram, sa acceptam ca fac parte din evolutie.

Pentru multi oameni, gadgeturile sunt telefoanele cu multiple functii, tot felul de dispozitive muzicale sau alte „bijuterii“ ale tehnicii. Cei care sunt mai ludici isi pot cumpara un USB cu dispozitiv de masare sau un teren de minigolf  pe care sa-l puna in baie. Printre pusti circula acum fingerboardul, adica un miniskateboard pe care il manevreaza cu degetele. Este identic cu cel real, are si roti si dispozitive de strangere a rotilor, doar ca masoara vreo 2 cm.

Gadgeturile au existat dintotdeauna. Pe vremuri, erau nelipsite cuburile inteligente (acelea cu sase fete formate din patratele), sau spiralele metalice, sau covrigii din cauciuc.

Desigur, lumea s-a schimbat, tehnica a evoluat si avem un numar infinit de gadgeturi care mai de care mai trasnite. Multe sunt inutile si doar starnesc rasul. Totusi, investitia in gadgeturi nu e chiar un mod de a arunca banii pe fereastra. Oamenii au nevoie de fantezii, de jocuri, de mici distractii care sa le usureze munca sau responsabilitatile, in general.

Exista impresia ca mai preocupati de asemenea investitii sunt barbatii. Iar un barbat imi spunea ca, intr-adevar, investeste bani, in special in telefoane, poate si din dorinta de a compensa. Se gandea ca femeile au la dispozitie bijuterii, gablonturi si tot felul de maruntisuri inutile si ca gadgeturile sunt pentru barbati astfel de bijuterii.

Bineinteles ca unii le iau foarte in serios si petrec zile in sir pentru a invata cum functioneaza. Si nici asta nu e de condamnat. Fiecare, indiferent de responsabilitatile sale, are nevoie de un timp individual, un timp pentru sine. Si unii aleg sa-si petreaca acest timp rupandu-se de lume si jucandu-se sau invatand sa manevreze un „device“.

Pentru psihic


Multe dispozitive fanteziste par a fi dedicate celor pasionati de IT. Altele sunt pentru cei care ar face orice numai sa renunte la obiceiurile clasice si vor: dispozitiv pentru a fixa geanta de masa cand esti la restaurant, dispozitiv de igienizare a dozei de suc pentru a bea direct din cutie, tot felul de instrumente agatate prin bucatarie, ceas cu radio etc.

Mai sunt si asa-numitele gadgeturi psiho, adica acelea care provoaca si mintea, dar si emotiile. Sunt toate acele instrumente ce te pot duce intr-un spatiu virtual unde sa traiesti senzatii sau sa-ti confrunti fricile (ochelari, manusi, tastatura etc.). Sunt toti acei roboti mai mari sau mai mici pe care trebuie sa-i ingrijesti, sa-i mangai, sa-i educi. Astfel de „device-uri“ sunt folosite de psihologii moderni ca ajutor in lucrul cu clientii lor. Sunt folosite de parinti pentru a-i stimula emotional si cognitiv pe copii. Si sunt folosite in general de oameni cand vor sa-si depaseasca propriile limite.

Desigur, toate ar trebui sa ajute, de fapt, sa medieze o mai buna adaptare sau comunicare a omului cu lumea. Cand insa cineva se refugiaza in aceasta lume fantezista risca sa se alieneze, sa se instraineze de oameni.

Astfel de oameni sunt cei care nu pot sta fara sa se joace cu telefonul mobil sau la calculator, care pierd multe momente importante si primesc reprosuri de la apropiati, dar ei raman in „lumea lor“.

Artificiu de imagine


Fiecare incearca sa-si contureze o imagine de sine, o imagine publica. Pentru asta, prioritara este alegerea hainelor. Doar ca tendinta este ca hainele sa fie cat mai neutre, sa fie genul basic.


Este o adevarata arta sa te imbraci simplu, minimalist. Iar atentia sau diferenta sa fie facuta prin diferite artificii, gadgeturi. Un anume telefon, un anume laptop, o servieta, bluetooth etc.

O industrie intreaga s-a dezvoltat in jurul oamenilor de business. Asa cum exista gadgeturi pentru baieti mari (masini, elicoptere cu radio comanda, paintball, jocuri pe calculator), exista gadgeturi outdoor (care asigura distractia de weekend sau in concedii), gadgeturi lifestyle, gadgeturi tehno sau business. Desigur, categorii pot fi mult mai multe, dar cele pentru categoria business le asigura cele mai bune incasari celor care le produc si comercializeaza. In activitatea de business trebuie sa fii mereu informat, deschis, iar un gadget bine ales spune ceva despre tine. Poate fi un gadget la purtator sau unul care sa completeze mobilierul biroului.

Criza de la mijlocul vietii


La un moment al vietii, barbatii, aproape indiferent de nationalitate, simt nevoia, si unii chiar ii dau curs, de a-si cumpara o masina luxoasa, de a avea o relatie cu secretara sau macar sa dea banii pe gadgeturi. Este criza de la mijlocul vietii. Este acea ratacire in incercarea de a retrai emotiile si experientele tineretii. Iar aceste emotii de obicei au legatura cu experientele sexuale si cu competitia.

Barbatii vor aventura, provocari, iubire, pasiune. Iar uneori aceste dorinte sunt canalizate spre gadgeturi, hobby-uri, masini. Multi reusesc sa nu-si afecteze familia.

De altfel, statisticile arata ca aceia care renunta la familie nu sunt mai fericiti si adesea au regrete. Astfel, e preferabil sa investeasca in gadgeturi care ii fac sa traiasca senzatii noi decat sa-si rastoarne cu adevarat viata. Desigur, si femeile pot trece prin astfel de crize, doar ca ele isi administreaza constant tratamentul ce poate consta in bijuterii, cosmetice, SPA etc.

Minte proaspata


Fiecare si-ar dori sa-si pastreze o minte ascutita indiferent de cati ani trec peste el. Toate studiile arata ca daca iti exersezi mintea, daca o antrenezi, o tii ocupata cu provocari, cu lucruri noi de invatat, ea se regenereaza permanent. Atunci cand te angajezi in activitati mentale, celulele nervoase formeaza noi conexiuni cu alte celule nervoase.

Iar daca nu faci acest lucru ele mor. Pana la un anumit moment, lucrurile nu par suparatoare, dar dupa varsta de 60 de ani se vad clar diferentele intre cei care si-au antrenat mintea si cei care au cautat confortul.

Reimprospatarea mintii este ajutata de un mediu bogat, dinamic, de gadgeturi si tot felul de jucarii interesante. Este important ca aceste gadgeturi sa fie schimbate periodic, pentru ca altfel apare plictiseala. De asemenea, este importanta ideea de antrenament. Sa inveti ceva nou, nu intensiv, ci constant si pe o perioada mai lunga.


Articol publicat pe http://www.financiarul.com/