Unul din doi copii beneficiază de prezenţa părinţilor cel mult o oră pe zi, conform studiului comandat de Romtelecom, care sta la baza campaniei „Copil, caut timp. De petrecut cu părinţii mei.” lansată astăzi de companie. Detalii pe www.timpimpreuna.ro.
Cu o tradiţie de aproape zece ani în susţinerea cauzei copilului, Romtelecom  iniţiază acum campania „Copil, caut timp. De petrecut cu părinţii mei.” prin Fundaţia Romtelecom pentru români, cu sprijinul Asociaţiei Telefonul Copilului şi site-ului www.copilul.ro, pentru a trage un semnal de alarmă privind o problemă actuală, a lipsei de timp şi comunicare în relaţia dintre părinţi şi copii. Această problemă a fost identificată în urma unui studiu Romtelecom realizat de compania Gallup la cererea Romtelecom.
„Studiul a fost initiat in urma rapoartelor Telefonului Copilului, care au evidentiat in 2009 o crestere a numarului de apeluri realizate de copii doar pentru a comunica cu cineva. Prin această campanie ne propunem nu numai să atragem atenţia asupra unei probleme care, deşi nu pare evidentă, afectează o întreagă generaţie de viitori adulţi, dar şi să găsim împreună soluţii simple pentru crearea unor relaţii „vii” între părinţi şi copii,” a declarat Cristina Popescu, Director Relaţii Publice Romtelecom.

Rezultatele studiului au mai arătat că doar 1 din 4 copii petrece mai mult de 5 ore cu parinţii, într-o zi de weekend. Părinţii a 38% dintre cei mici nu se joacă decât rar sau niciodată cu aceştia, chiar dacă această activitate este cea mai des menţionată între preocupările copiilor în relaţia cu adulţii.

Cele mai importante subiecte  pe care copiii doresc să le discute cu părinţii lor sunt şcoala (27%), planurile de viitor (10%) şi problemele, sentimentele şi dorinţele (9%). Cei mici vorbesc rar sau niciodată cu părinţii despre planurile lor (31%), despre sentimentele pe care le au (26%) sau despre problemele pe care le au (16%).

Rolul comunicarii parinte – copil este cu atat mai important cu cat, in ciuda variatelor modele la care copiii sunt expuşi, fie că este vorba, de exemplu, de profesori, vedete, sportivi sau alte persoane cunoscute, studiul subliniaza ca părinţii sunt de departe cele mai valorizate modele pentru cei mici. De asemenea, studiul a arătat că există diferenţe considerabile între aşteptările copiilor privind activităţile comune pe care şi-ar dori să le aibă cu părinţii şi ceea ce se întâmplă de fapt. Astfel, aşteptările care sunt mult mai mari decât experienţa reală sunt legate de rezolvarea temelor, excursiile şi joaca împreună.

O analiza comparativa pe regiuni arata faptul ca in Muntenia copiii au cel mai ridicat interes să discute cu părinţii despre scoala, în comparaţie cu cei din Moldova sau Transilvania. In plus, studiul a relevat ca mai ales copiii din mediul rural manifestă un interes mai mare decât cei din mediul urban pentru a discuta despre probleme legate de şcoală.

"Multi dintre adulţii de azi sunt prea preocupaţi să fie părinţi buni, responsabili, care oferă, dar uită să fie atenţi la ce şi-ar dori copilul să primească. Şi nu pot afla ce îşi doreşte acesta dacă nu petrec în mod activ şi real timp cu el, dacă nu au răbdarea ca el să pună întrebări. Copilul are nevoie să petreacă timp separat cu fiecare părinte şi timp cu ei împreună. Şi când nu poate primi asta are cel puţin nevoie de adulţi cu care să creeze relaţii semnificative. De la naştere copilul caută în permanenţă să se conecteze la ceilalţi, pentru că aşa şi-a început viaţa, 9 luni a fost conectat la mama lui. Când nu reuşeşte să se conecteze cu părinţii, caută în altă parte şi dacă este în continuare descurajat ajunge să fie convins că nu-i destul de bun să fie luat în seamă." a declarat Anda Păcurar, psihoterapeut, colaborator in campania aflata in desfasurare.

O parte dintre copiii care se simt singuri aleg să apeleze la Asociaţia Telefonul Copilului care oferă consiliere celor mici în situaţii dificile. Organizaţia este susţinută de aproape 10 ani de Romtelecom.

“Problemele pe care le au copiii care apeleaza numarul  116 111 sunt legate in cea mai mare parte de nevoia de comunicare, a carei lipsa poate ascunde diverse forme de abuz asupra lor. Incurajam parintii sa isi asculte copiii, pentru ca o voce “mica” poate semnala o problema mare. Ceea ce au copiii de spus trebuie auzit. De toata lumea. Dar mai ales de cei de care acestia au cea mai mare nevoie : parintii,” a declarat Catalina Florea, Director Executiv Asociaţia Telefonul Copilului.

„Prin implicarea în proiectul «Copil, caut timp. De petrecut cu părinţii mei.» ne dorim să încurajăm părinţii să descopere forme de comunicare atractive şi interactive prin care să relaţioneze cu copilul. Pe masură ce cresc, copiii sunt tot mai dornici să îşi exprime părerea şi să-şi povestească experienţele, iar ce poate fi mai minunat decât momentele în care regăsesc în părinte un prieten apropiat,” a declarat Monica Martagiu, Project Manager www.copilul.ro.

Campania se va desfasura in perioada 28 aprilie-15 iunie si cuprinde executii video, audio si un site dedicat. Pe parcursul campaniei, psihoterapeutul Anda Păcurar va oferi sfaturi pe www.timpimpreuna.ro, pe forumul copilul.ro si in cadrul unor intalniri online live. Studiul care sta la baza campaniei a fost efectuat pe un eşantion reprezentativ la nivel naţional de elevi din clasele I-VIII din mediul urban şi rural.

Mai multe detalii despre campanie şi grafice extrase din studiu sunt disponibile pe site-ul www.timpimpreuna.ro.