49% dintre copii petrec zilnic cel mult o oră cu parinţii lor

Unul din doi copii beneficiază de prezenţa părinţilor cel mult o oră pe
zi, conform studiului comandat de Romtelecom, care sta la baza campaniei
„Copil, caut timp. De petrecut cu părinţii mei.” lansată astăzi de
companie. Detalii pe www.timpimpreuna.ro.
Cu o tradiţie de aproape zece ani în susţinerea cauzei copilului,
Romtelecom  iniţiază acum campania „Copil, caut timp. De petrecut cu
părinţii mei.” prin Fundaţia Romtelecom pentru români, cu sprijinul
Asociaţiei Telefonul Copilului şi site-ului www.copilul.ro, pentru a
trage un semnal de alarmă privind o problemă actuală, a lipsei de timp
şi comunicare în relaţia dintre părinţi şi copii. Această problemă a
fost identificată în urma unui studiu Romtelecom realizat de compania
Gallup la cererea Romtelecom.
„Studiul a fost initiat in urma rapoartelor Telefonului Copilului, care
au evidentiat in 2009 o crestere a numarului de apeluri realizate de
copii doar pentru a comunica cu cineva. Prin această campanie ne
propunem nu numai să atragem atenţia asupra unei probleme care, deşi nu
pare evidentă, afectează o întreagă generaţie de viitori adulţi, dar şi
să găsim împreună soluţii simple pentru crearea unor relaţii „vii” între
părinţi şi copii,” a declarat Cristina Popescu, Director Relaţii
Publice Romtelecom.
{flvremote}http://www.timpimpreuna.ro/video/masina.flv&image=http://www.psihocenter.ro/images/stories/masina.jpg|500|400{/flvremote}
Rezultatele studiului au mai arătat că doar 1 din 4 copii petrece mai
mult de 5 ore cu parinţii, într-o zi de weekend. Părinţii a 38% dintre
cei mici nu se joacă decât rar sau niciodată cu aceştia, chiar dacă
această activitate este cea mai des menţionată între preocupările
copiilor în relaţia cu adulţii.

Cele mai importante subiecte  pe care copiii doresc să le discute cu
părinţii lor sunt şcoala (27%), planurile de viitor (10%) şi problemele,
sentimentele şi dorinţele (9%). Cei mici vorbesc rar sau niciodată cu
părinţii despre planurile lor (31%), despre sentimentele pe care le au
(26%) sau despre problemele pe care le au (16%).

Rolul comunicarii parinte – copil este cu atat mai important cu cat, in
ciuda variatelor modele la care copiii sunt expuşi, fie că este vorba,
de exemplu, de profesori, vedete, sportivi sau alte persoane cunoscute,
studiul subliniaza ca părinţii sunt de departe cele mai valorizate
modele pentru cei mici. De asemenea, studiul a arătat că există
diferenţe considerabile între aşteptările copiilor privind activităţile
comune pe care şi-ar dori să le aibă cu părinţii şi ceea ce se întâmplă
de fapt. Astfel, aşteptările care sunt mult mai mari decât experienţa
reală sunt legate de rezolvarea temelor, excursiile şi joaca împreună.

O analiza comparativa pe regiuni arata faptul ca in Muntenia copiii au
cel mai ridicat interes să discute cu părinţii despre scoala, în
comparaţie cu cei din Moldova sau Transilvania. In plus, studiul a
relevat ca mai ales copiii din mediul rural manifestă un interes mai
mare decât cei din mediul urban pentru a discuta despre probleme legate
de şcoală.

„Multi dintre adulţii de azi sunt prea preocupaţi să fie părinţi buni,
responsabili, care oferă, dar uită să fie atenţi la ce şi-ar dori
copilul să primească. Şi nu pot afla ce îşi doreşte acesta dacă nu
petrec în mod activ şi real timp cu el, dacă nu au răbdarea ca el să
pună întrebări. Copilul are nevoie să petreacă timp separat cu fiecare
părinte şi timp cu ei împreună. Şi când nu poate primi asta are cel
puţin nevoie de adulţi cu care să creeze relaţii semnificative. De la
naştere copilul caută în permanenţă să se conecteze la ceilalţi, pentru
că aşa şi-a început viaţa, 9 luni a fost conectat la mama lui. Când nu
reuşeşte să se conecteze cu părinţii, caută în altă parte şi dacă este
în continuare descurajat ajunge să fie convins că nu-i destul de bun să
fie luat în seamă.” a declarat Anda Păcurar, psihoterapeut, colaborator
in campania aflata in desfasurare.

O parte dintre copiii care se simt singuri aleg să apeleze la Asociaţia
Telefonul Copilului care oferă consiliere celor mici în situaţii
dificile. Organizaţia este susţinută de aproape 10 ani de Romtelecom.

“Problemele pe care le au copiii care apeleaza numarul  116 111 sunt
legate in cea mai mare parte de nevoia de comunicare, a carei lipsa
poate ascunde diverse forme de abuz asupra lor. Incurajam parintii sa
isi asculte copiii, pentru ca o voce “mica” poate semnala o problema
mare. Ceea ce au copiii de spus trebuie auzit. De toata lumea. Dar mai
ales de cei de care acestia au cea mai mare nevoie : parintii,” a
declarat Catalina Florea, Director Executiv Asociaţia Telefonul
Copilului.

„Prin implicarea în proiectul «Copil, caut timp. De petrecut cu părinţii
mei.» ne dorim să încurajăm părinţii să descopere forme de comunicare
atractive şi interactive prin care să relaţioneze cu copilul. Pe masură
ce cresc, copiii sunt tot mai dornici să îşi exprime părerea şi să-şi
povestească experienţele, iar ce poate fi mai minunat decât momentele în
care regăsesc în părinte un prieten apropiat,” a declarat Monica
Martagiu, Project Manager www.copilul.ro.

Campania se va desfasura in perioada 28 aprilie-15 iunie si cuprinde
executii video, audio si un site dedicat. Pe parcursul campaniei,
psihoterapeutul Anda Păcurar va oferi sfaturi pe www.timpimpreuna.ro,
pe forumul copilul.ro
si in cadrul unor intalniri online live. Studiul care sta la baza
campaniei a fost efectuat pe un eşantion reprezentativ la nivel naţional
de elevi din clasele I-VIII din mediul urban şi rural.

Mai multe detalii despre campanie şi grafice extrase din studiu sunt
disponibile pe site-ul www.timpimpreuna.ro.