Cu angajatul la psiholog

Productivitatea şi competitivitatea
angajaţilor este grav afectată de stresul cauzat de criza economică.
Companiile sunt sfătuite să ia măsuri pentru minimizarea acestor efecte,
printre acestea numărându-se coachingul, consultanţa pshilogică pentru
angajaţi, dar şi comunicarea mai clară a mesajelor interne. Primii paşi
s-au şi făcut deja în România, unele companii introducând în pachetul de
servicii medicale oferit angajaţilor şi consilierea psihologică.

Lipsa siguranţei locului de muncă, reducerile
salariale, tensiunea generală din jur şi fluxul continuu de informaţii
apocaliptice sunt factori importanţi de stres în 2009. Incapacitatea de
concentrare, lipsa de iniţiativă, oboseala cronică sau anxietatea sunt
doar câteva dintre simptomele angajaţilor care dăunează grav
companiilor. Ineficienţa nu este singurul dezavantaj al stresului
angajaţilor.

Deviaţii psihosomatice

Printre simtomele psihosomatice ale stresului se
numără  tresăririle musculare, durerile lombare, cefalee, probleme
respiratorii, fatigabilitatea, roşeaţa sau paloarea, palpitaţiile,
transpiraţiile, mâinile reci, uscăciunea gurii, urinatul frecvent,
senzaţia de amorţire în membre, dificultăţile de înghiţire, tulburările
stomacale, senzaţia de nod în gât.

În această perioadă, din ce în ce mai mulţi
angajaţi fac greşeli, îşi iau concedii medicale sau se învoiesc pe motiv
de oboseală cronică. Mulţi dintre cei care rezistă pe baricade vin la
birou cu o senzaţie de nod în gât şi acţionează cu o teamă iraţională de
a nu greşi, care le inhibă creativitatea, iniţiativa şi performanţa şi
îi determină să amâne la nesfârşit începerea unei activităţi.

„Cea mai mare parte a clienţilor care vin în
prezent la cabinet sunt tineri îngrijoraţi sau afectaţi de ce se
întâmplă la locul de muncă. Unii cred iniţial că au probleme
respiratorii sau cardiace, alţii că au depresie, alţii dezvoltă probleme
în cuplu. Discuţiile cu psihoterapeutul îi ajută să înţeleagă mai bine
ce fac, de ce fac şi să găsească şi alte soluţii”, spune psihoterapeutul
Anda Păcurar.

Managerilor li se cere onestitate şi
deschidere

Comunicarea clară, fără echivoc sau zvonistică şi
acordarea unei atenţii sporite a nevoilor fiecărui individ în parte sunt
printre măsurile de bun-simţ pe care compania trebuie să le adopte fără
să facă investiţii în acest sens. „Iar team-buildingurile să nu mai fie
de fapt traininguri cu pauze de relaxare, ci chiar team-buildinguri în
care accentul să fie pus pe încurajarea individuală şi încurajarea între
membrii echipei. Apoi, pot fi bonusuri de relaxare”, a completat Anda
Păcurar.

Includerea serviciilor psihologice în pachetul de
servicii medicale oferit de companie s-ar confrunta cu reţinerea
angajatului de a apela la ele de teamă să nu fie considerat labil psihic
sau vulnerabil. „Compania poate apela la serviciile unui psihoterapeut
specializat în lucrul cu organizaţii, care să vină în team-building şi
să lucreze în grup cu angajaţii. Nu pentru a-i evalua, ci pentru a-i
ajuta să-şi descopere calităţile, să se simtă încurajaţi. Sau poate veni
şi ţine cursuri deschise, interactive, care să-i ajute în dezvoltarea
personală”, recomandă psihoterapeutul.

Citeste restul articolului pe Capital.ro